السيد الخميني

475

استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )

امت مىباشم و قبلًا از مرحوم آقاى حكيم تقليد مىنمودم و منزل فعلىام ميدان شهدا و محل كارم زير پالايشگاه مىباشد و محل تولدم بازار مولوى است ؛ نظر به اين‌كه از منزل تا محل كارم در حدود 26 كيلومتر رفت و در حدود 24 كيلومتر برگشت مىباشد ، لذا مرقوم فرماييد : نماز و روزهء بنده شكسته است يا تمام ؟ با اين‌كه بنده شنيده‌ام كسانى كه متولد تهران يا در تهران قديمى مىباشند ، بايد دروازه‌هاى قديم را در مدّ نظر داشته باشند ، مثلًا ميدان شوش ؛ لذا براى اين‌جانب شك پيش آمده و در حال حاضر نمازم را جمع مىخوانم . خواهشمندم تكليف بنده را روشن فرماييد . بسمه تعالى ، جمع خواندن احوط است ، اگر چه در صورتى كه از منزل شما تا محل كار به مقدار مسافت باشد و محل كار خارج از تهران قبل از كبيره شدن آن باشد ، حكم مسافر مترتّب مىشود . [ سؤال 2152 ] 9822995 بسمه تعالى با سلام و درود به رهبر كبير انقلاب ، امام خمينى ، دفتر محترم امام خمينى بنده منزلم در تهران است ، كارم هم در تهران ، اما فاصلهء منزل تا كارم - كه هميشگى است - بيش از 27 كيلومتر مىباشد و داخل شهر هم هست . آيا روزه و نماز من شكسته است يا نه ؟ خواهشمندم راهنمايى بفرماييد . بسمه تعالى ، در فرض سؤال ، در مسير و محل كار حكم مسافر داريد ، و نماز و روزهء مسافر شكسته است . [ سؤال 2153 ] 311 - 1152 2 . براى مدتى تهران ( چندماه ) هستم ؛ آيا نماز تمام و روزه بايد بگيرم ؟ زادگاه و وطن من اهواز است . بسمه تعالى ، بدون قصد ماندن ده روز در يك محله در تهران حكم مسافر داريد .